Šesťáci se cvičili ve finanční gramotnosti

Dne 13. listopadu se žáci šestých tříd zúčastnili projektového vyučování zaměřeného na posilování finanční gramotnosti. Během vyučování pracovali ve skupinách a seznamovali se s tím, jak správně nakládat s penězi. Každá skupina vytvořila profil fiktivní osoby, která měla pravidelný měsíční příjem 26 000 Kč a úspory 15 000 Kč. Žáci se v rámci této částky museli vypořádat se všemi skutečnými náklady na život.

Nejprve si spočítali měsíční nezbytné náklady na bydlení, přičemž zohlednili výhody a nevýhody koupě versus pronájmu bytu ve městě a na vesnici. Zahrnuli náklady na splátky hypotéky či nájmu, pravidelné zálohy na energie (elektřina, plyn) a náklady na vodné a stočné.

Dále se žáci zamysleli nad náklady na dopravu, které zahrnovaly splátku za auto, povinné ručení, havarijní pojištění, náklady na pohonné hmoty a případné opravy. Pro osoby bez auta museli zvážit náklady na městskou nebo meziměstskou dopravu.

Další částí úkolu bylo spočítat si náklady na jídlo na jeden týden. Do svých úvah zahrnuli také nezbytné výdaje na oblečení, kosmetiku, úklidové prostředky a léky. Nezapomněli se zamyslet ani nad náklady spojenými se životním stylem fiktivní osoby, jako jsou výdaje na internet, telefon, knihy, fitness a popřípadě náklady na domácího mazlíčka.

Žáci si uvědomili důležitost pravidelného ukládání určité částky na nečekané události, jako jsou například nutnost pořízení nové pračky nebo spoření na letní dovolenou. Na závěr si každý vytvořil osobní rozpočet, v jehož rámci se snažil „vyjít“ s danou částkou.

Věříme, že projektové vyučování přispělo k rozvoji finanční gramotnosti našich žáků a že získali cenný přehled o skutečných nákladech na život.